Recepten


Här kan du hitta mina Vanliga Recept.

Mitt mål är att vara tydlig, min "receptmall" startades ju faktiskt

för att passa min då, väldigt unga, Dotter.


lördag 31 december 2011

Rostbiff i lergryta

Oj oj oj,
detta recept är så enkelt att det är snarare svårare att skriva ned det,
än att följa det.......

Alltid dubbelt när det får plats!!


1 st bit rostbiff eller innanlår av nöt eller älg
salt och peppar

1. Lägg lergrytan i blöt innan du börjar (15-30min)
2. Gnid in köttet med salt och peppar.
3. Lägg i grytan
4. Sätt in grytan i KALL ugn.
5. Över och undervärme, 250grader (EJ SNABB)
6. En rostbiff på 0,5kg blir färdig på ca 30min,
      en på 800gram efter ca 50min, 1kg tar 1 timma och 1.5kilo ca 1h15min.
7. Alla ugnar är ju olika, om du vill kan du ta ut köttet och kolla med en termometer
(mkt blodig= 55 grader, medium= 65 grader och genomstekt= 75 grader)


Jag använder skyn till sås.

Smaklig måltid!!
ingla

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar