Recepten


Här kan du hitta mina Vanliga Recept.

Mitt mål är att vara tydlig, min "receptmall" startades ju faktiskt

för att passa min då, väldigt unga, Dotter.


söndag 3 april 2011

Tårtbotten

Så ska jag då baka en tårta. Som jag tidigare påpekat är jag synnerligen medioker i köket, men jag tycker att det är kul. Jag tror att jag har lyckats släppa prestige och annat som hämmar mig. Jag struntar i om jag använder halvfabrikat (eller hel- för den delen) och jag lämnar helt därhän att jag inte har någon konstnärlig talang. Jag är bra på annat som jag uppskattar och fina tavlor, tårtor eller annat bildmässigt kan jag ju köpa av de som kan. Men jag tycker ju att det är kul att hållas i köket!!! Och än så länge har inget blivit totalt ratat. Till och med den där hemgjorda kolan som hamnade på den lökanvända skärbrädan och därför smakade just lök åts upp. (Jupp, så god är farmor kola!!)
I alla fall. Tårta var det. Sambon fyller år och jag gör tårta, det är kul. Med hem från LongDong hade jag en mysig lite form (diameter 18cm och höjd 9cm). Den ska användas. Och såklart ”tårtbottenskäraren” som jag hittade, även den i LongDong. Har läst mig till att IKEA har tårtskärare men när jag ser på bilderna och hör (läser) kommentarerna tror jag att min är liiiiite lättare att hantera. Tur!!
Receptet till tårtbotten har jag sett på flera ställen så jag vet faktiskt inte vem jag ska ge äran. Oftast går den under namnet ”Tre lika”:
Beroende på form:
15-18 cm: 2 stora ägg, strösocker, vetemjöl, potatismjöl, 1 tsk bakpuler
20 cm: 3 stora ägg, strösocker, vetemjöl, potatismjöl, 1 tsk bakpulver
24 cm: 4-5 stora ägg, strösocker, vetemjöl, potatismjöl, 1,5 tsk bakpulver
26 cm: 5-6 stora ägg, strösocker, vetemjöl, potatismjöl, 2 tsk bakpulver
Till min lilla form använder jag 3-äggsvarianten, den blir ju lite högre.
Ställ fram tre likadana glas. Knäck äggen i ett av dem. I nästa fyller du på socker så det blir lika mycket, i det sista glaset har du potatismjöl, mjöl och bakpulver(så det blir lika mycket).
Ugn: 175°C
Äggen ska vara rumsvarma så jag ställer fram dem och sedan fixar jag formen. Först smörar jag den. Sedan klipper jag till bakplåtspapper som får täcka sidorna (och sticker upp). Dessa smörar jag också innan jag tapetserar fast dem på insidan av kanterna. Nu mjölar jag med vanligt mjöl. (Ska tårtan vara glutenfri kan du visst byta ut allt mjöl mot potatismjöl, jag har aldrig testat den varianten.)
Vispa ägg och socker riktigt pösigt och fint. Jag har blandat mjölblandningen ordentligt innan jag sakta har i den i äggröran, försiktigt med en slickepott. Den blir förvånansvärt snabbt len och fin.
I med smeten i formen och swisch in i ugnen, längst ned. Det finns hålltider:
20 minuter för 2 ägg
25-30 minuter för 3-4 ägg
35-40 minuter för 5-6 ägg
(Jag har min 3-äggare inne 32 minuter, prova dig fram)
Jag undviker att öppna ugnen under gräddningen. Jag håller mig i alla fall så länge det går.
Min blir mer eller mindre ”toppig” men det sjunker ned när den svalnar.
Jag låter tårtbotten stå och svalna i formen, jag bråkar inte med den förrän den är kall. Men då å andra sidan tar jag fram min nya fina ”tårtbottenskärare”!!!
Här har jag ju hunnit skära bottnarna, inte mindes jag att jag kunde ha fotat det...
Till höger ligger min lille skärhjälp.

Sambon önskade marsipan på tårtan och det fick han ju. Hann dock nämna för honom att det var första gången jag skulle fixa det så att förväntningarna på tårtans utseende kunde dämpas lite. Jag köpte såklart en färdigkavlad marsipan så att jag skulle ha en chans…..
Vi har beslutat att för att vara första marsipantårtan så är den klart godkänd i sitt utseende. Vi har dock redan idéer på hur vi ska testa oss fram för att få den finare. Tur att sambon är statistiker….
Fyllningen: Denna gång blev det inte så jättehoppsan gott. Banan på det undre lagret och dr. Oetkers jordgubbsfyllning på det övre. Däremot anser vi att banan på nedre och dr. Oetkers Vaniljfyllning på övre blev gott ihop.





//
ingla

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar