Recepten


Här kan du hitta mina Vanliga Recept.

Mitt mål är att vara tydlig, min "receptmall" startades ju faktiskt

för att passa min då, väldigt unga, Dotter.


lördag 16 april 2011

Key-limepaj

Denna bedårande goda hittade jag i tidningen Hembakat.

Jag hade ingen lime hemma och jag är inte förtjust i något citrus-skal, så mitt recept blev följande:

Pajskal:
300g Digestivekex
1 dl smält smör
1 msk socker

Fyllning:
5 äggulor
1 burk kondenserad söt mjölk (397g)
1 dryg dl limesaft på flaska

Så här gjorde jag:
Som vanligt plockade jag fram allt först, alldeles för många gånger har jag upptäckt att något varit slut när jag redan börjat baka. Å andra sidan har ju det resulterat i nya recept, men denna gång ville jag ju faktiskt göra efter receptet....
1. Jag satte ugnen på 175 C och plockade fram min 23cm form med avtagbara kanter medan jag smälte smöret.
2. Jag krossade kexen i matberedaren och hade i det smälta smöret och sockret. Körde matberedaren några varv till. Det blev en smulig deg.
3. Jag hällde över smulorna i formen och plattade till med en slickepott.
4. In i ugnen i ca 10 minuter.
5. Fyllningen: Jag vispade äggulorna lääänge, de började tjockna och såg krämigt ljusgula ut.
6. I med den kondenserade mjölken och ännu en omgång med elvispen.
7. Med en slickepott rörde jag ned limesaften och hällde sedan allt i formen, på smulbotten.
8. Pajen gräddades i 10 minuter till och fick sedan stå och svalna på galler. Jag tog inte av kanten.
9. In i frysen i minst 3 timmar, min fick stå i flera dagar eftarsom den inte skulle ätas direkt.
10. Ta fram pajen 15-20 minuter innan du vill servera den. Har du handlag kan du givetvis dekorera den!! Min lossnade väldigt enkelt från formen så jag kunde lägga över den på ett fat som klarar pajkniv.

I recept har jag sett att de serverar med grädde till på olika vis, ingen av mina gäster tog av grädden som stod framme.

Givetvis glömde jag att fota den men du får fantisera om något ljusgult som lyser syrligt fräscht!!!

(av alla äggvitor gjorde jag maränger)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar